نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل فرفیون انتخاب مناسبی برای باغ و باغچه است، زیرا می‌تواند زیبایی بی نظیری را به محیط اطراف خود منتقل کند. همچنین این گل زیبا که آن را با نام گل مرجان نیز میشناسند، جزء گل هایی است که نگهداری آسانی دارد و با مراقبت های حداقلی این گیاه رشد زیادی را تجربه می‌کند.
يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

مشخصات ظاهری گل فرفیون

گیاه همیشه سبز فرفیون دارای گونه‌های مختلفی است که بیشتر آن‌ها بین ۳۰-۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند. اگر این گل در گلدانی با قطر مناسب و باغچه‌ای با وسعت کافی کاشته شود، تا ۶۰ سانتی‌متر در اطراف خود گسترش پیدا می‌کند. برگ‌های فرفیون نیزه‌ای و تیز هستند و روی ساقه‌ای خاکستری رنگ رشد می‌کنند. ساقه این گیاه در حالت رسیده خاردار است که در بعضی گونه‌ها خارها واضح و مشخص هستند و در بعضی دیگر زیر برگ‌ها پنهان می‌شوند. گلبرگ‌های جفتی در هر شاخه به صورت دو برگچه‌ای و مقابل هم قرار دارند. انواع گل مرجان در گونه‌های مختلف گل‌هایی با رنگ‌های قرمز، صورتی، بنفش، زرد و… دارند.
 

تاریخچه و خاستگاه گل مرجان

طبق تاریخچه گل فرفیون، کشف این گل را به دوران حضرت مسیح نسبت می‌دهند. در افسانه‌های تاریخی آمده که گل فرفیون همان گیاهی است که با استفاده از آن تاج خاردار و معروف حضرت مسیح را ساخته‌اند. همین موضوع باعث شده که در بسیاری از منابع گل مرجان یا فرفیون را با نام تاج خاردار هم بشناسند. خاستگاه گل مرجان یا فرفیون که چیزی حدود ۲۴۰۰ گونه دارد ماداگاسکار است. در صورت فراهم کردن محیط مناسب نگهداری بیشتر گونه‌های این گل را می‌توان در نقاط مختلف دنیا پرورش داد. در ایران هم این گل قابل کاشت و تکثیر است. چیزی حدود ۸۰ گونه از انواع گل مرجان در ایران وجود دارند.
 

نیازها و اصول مراقبت از گل مرجان مینیاتوری یا فرفیون

درست است که گل مرجان نگهداری آسانی دارد، اما مانند هر گیاه زنده ی دیگر، نیازهای خاص خود را دارد که برای حفظ سلامتی، زیبایی و گلدهی آن باید رعایت شود. در این قسمت به طور کامل نیازها و اصول نگهداری از آن را بررسی خواهیم کرد.

خاک مناسب

گل مرجان مینیاتوری با نوع خاک مشکل ندارد؛ اما باید از خاک زهکشی شده استفاده شود. اما ترکیب خاک مناسب برای آن همان خاک مناسب برای گیاه کاکتوس یعنی ماسه، خاک برگ و خاک باغچه می‌باشد.
 

تغذیه و کود دهی برای گل مرجان

به طور کلی در مورد کود دهی به گل مرجان می توان گفت که بهتر است از فصل بهار تا پایان فصل تابستان در هر ماه یک مرتبه با کود کریستالون گیاه را تقویت کرد تا شاهد رشد بهتر آن باشیم.
 

آبیاری مناسب برای گل مرجان مینیاتوری

همانطور که قبلاً هم گفته شد این گل شبیه به کاکتوس است و به آبیاری زیادی ندارد. اما برای آب دادن به آن باید اجازه دهید تا بین دو آبیاری خاک خشک شود. این فاصله نباید بیش از ده روز طول بکشد.
 

رطوبت مناسب

گل مرجان مینیاتوری در مقابل رطوبت کم از مقاومت خوبی برخوردار است اما در رطوبت بیشتری قرار بگیرد رشد بسیار بهتری خواهد داشت. جهت ایجاد رطوبت، می‌توانید از گلدان با سنگریزه بدون تماس کف با آب استفاده کنید.
 

نور مناسب و کافی

گل مرجان به نور زیاد و مستقیم علاقه مند است. درواقع با کاهش‌ دما و خنک تر شدن هوا نیاز این گل به نور بیشتر خواهد شد و می توانید برای تأمین نور مورد نیاز آن در مقابل نور مستقیم قرار دهید اما در فصل گرم تابستان بهتر است در زمان ظهر و بعد از ظهر آن را در سایه قرار دهید. بهترین فضا برای نگهداری گلدان آن پنجره ی جنوبی است. توجه داشته باشید که عدم دریافت نور کافی باعث رنگ پریدگی گل ها و ریزش برگ ها خواهد شد.
 

دمای مناسب

بهترین و مناسب ترین دما برای رشد ایده آل گل مرجان مینیاتوری دمایی در حدود 16 تا 25 درجه است. با افزایش دما میزان گلدهی کاهش می یابد. توجه داشته باشید در فصل خواب و استراحت گیاه باید دما پایین باشد.
 

پرورش و نحوه تکثیر گل مرجان

شرایط ساده نگهداری گل فرفیون تنها یکی از ویژگی‌های این گل زیبا و دوست‌داشتنی است. ویژگی دیگر این گیاه خاص، پرورش و تکثیر راحت آن حتی در منزل و با کمترین امکانات است.
پرورش این گیاه هم از طریق کاشت بذر و هم از طریق روش‌های تکثیر مانند قلمه‌زنی، تقسیم بوته و… امکان‌پذیر است. تکثیر گل فرفیون ساده‌تر و زود بازده‌تر از کاشت بذر آن است اما کاشت بذر این گیاه هم چندان سخت نیست و مراحلی دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

کاشت گل از طریق بذر

• برای کاشت بذر گل فرفیون ابتدا باید بذر مناسب آن را تهیه کرد. بذر گل مرجان را می‌توان از گل‌فروشی‌ها خریداری کرد.
• بعد از تهیه بذر، نوبت به آماده‌سازی محیط کاشت گل مانند گلدان، خاک مناسب و… می‌رسد.
• خاک مناسب برای کاشت گل مرجان از طریق بذر، خاک حاوی کوکوپیت است.
• کوکوپیت مواد آلی زیادی ندارد اما رطوبت مناسب جوانه‌زنی بذر را حفظ می‌کند.
• بعد از پر کردن گلدان با خاک مناسب، نوبت کاشت بذرهاست.
• بهتر است بذرها در عمق ۱۰-۱۵ سانتی‌متری از لبه گلدان کاشته شوند و روی آن‌ها یک لایه نازک خاک ریخته شود.
• همچنین بعد از آبیاری اولیه توصیه می‌شود که سطح گلدان را با پلاستیکی مانند گلخانه پوشاند تا رطوبت و گرمای کافی برای جوانه‌زنی فراهم شود.
• بعد از جوانه‌زنی بذر و افزایش طول آن تا ۸ سانتی‌متر می‌توان آن را به گلدان اصلی انتقال داد.
 

قلمه‌زنی؛ بهترین روش تکثیر فرفیون

به غیر از کاشت بذر روش‌های دیگری هم برای تکثیر گل فرفیون وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلمه‌زنی اشاره کرد. قلمه‌زنی روشی مناسب برای تکثیر انواع مختلف گونه‌های گل مرجان است. تکثیر گل مرجان خاردار یا تکثیر گل مرجان فرفیون مینیاتوری با این روش به سادگی قابل انجام است. قلمه‌زنی باید در طول بهار و تابستان انجام شود. در انتخاب قلمه باید دقت کرد ساقه جوان و منعطف باشد و قبل از جدا کردن از گیاه مادری، به میزان کافی آبیاری شده باشد.
 

نکات خاص در نگهداری از گل مرجان

✓ اگر ساقه مرجان به صورت ناگهانی سیاه شود نشان دهنده آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه می باشد.
✓ شیره موجود در گل مرجان سمی است لذا مراقب باشید که شیره با پوست شما تماسی نداشته باشد، برای تعویض گلدان و یا هرس کردن آن از دستکش ضخیم استفاده کنید.
✓ برای آبیاری گیاه مرجان باید از آب با دمای متوسط، حدود 20 درجه، استفاده کنید.
✓ برای نگهداری بهتر از گل مرجان، بهتر است بعد از هر آبیاری زیر گلدانی را چک کنید و اگر آب اضافی گلدان در آن جمع شده، آن را خالی کنید تا ریشه ها در آب نمانند.
✓ رشد گل مرجان نسبتاً آهسته بوده و در صورت تعویض سالانه خاک نیازی به کوددهی ندارد، اما برای تقویت و رشد بهتر می توانید اوایل بهار و اوایل پاییز از کود مناسب استفاده کنید.
✓ اگر لکه های سفید و قرمز یا تار عنکبوت روی ساقه مرجان مشاهده کردید، نشان از آفت داشتن این گیاه دارد، در اینصورت می توانید از قارچ کش مناسب استفاده کنید.


منابع
https://alivaliflorist.com
https://vipshop.flowers
https://www.golator.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.